Ópusztaszeren a 7.H osztállyal

Az elmúlt hét szerdájának reggelén diákjaink többsége talán még épp csak ébredezett, amikor az osztályunkat szállító autóbusz elindult velünk az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark felé.  A korai indulásról és az meglehetősen friss reggelről árulkodott Duna felett megpihenő pára paplanösvénye, amely a felkelő nap fényében sejtelmesen pihent a két part között.


A nagy távolság és a szigorúan kötött időpontra érkezés „mázsás teherként” nehezedett ránk, de a forgalmi körülményeknek és remek pilótánknak köszönhetően a tervezett idő előtt „landoltunk” célállomásunk bejáratánál.

Az érkezésünket követően első utunk az egyik főépülethez, a Rotundához vezetett, amely az Emlékpark legnagyobb vonzerejének tekinthető Feszty-körképnek is helyet ad.  A „Magyarok bejövetele” címet viselő és különféle látványelemekkel kiegészített körfestmény hat egymáshoz kapcsolt jelenetben tárta elénk a magyarok bejövetelét a Kárpát-medencébe. A jelenetekhez tartozó hanghatások pedig még inkább segítettek bennünket az időutazásban.

Ezt követően egy szakvezetés keretében elsőként Pusztaszer, Ópusztaszer és a park történetével ismerkedhettünk meg, majd egy rövid séta után az „Ópusztaszeri gátőrháznál” a falusi parasztgazdaság megszokott épületeit tekinthettük meg. A lakóépület a gátőrök életét mutatta be, illetve itt ismerhettük meg a Tisza-völgy vízrendezésének történetével. Az egyik épületben hang-, fény- és képeffektusok segítségével egy terepasztalon mutatták be nekünk az 1879-es szegedi nagy árvíz történetét.

Sétánk további részében honfoglaló eleink mindennapjaiba pillantottunk be, megismerkedtünk kívülről-belülről egy igazi jurtával. Vezetőnk segítségével megtudtuk, hogy milyen hiedelmek és társadalmi szokások alakították az egykori életet, és hogy miért és miként alakították ki a jurták férfi és női „oldalát”, stb. 
Szakvezetővel kísért sétánkat a Szentes-donáti szélmalom szomszédságában elhelyezkedő skanzenben fejeztük be, ahol élőben próbáltuk ki a szatócsboltot, belestünk a posta,- és csendőrtörténeti emlékkiállításba, valamint megnéztük a makói parasztházat is.

Az „ebédszünetet” és a fiúk focimeccsét követően már várt ránk egy szigorú tekintetű néptanító, aki egy 1911-ben Felső-Pusztaszer Árpádhalom határrészén épült elemi népiskola tantermébe rendelt bennünket.  A fagerendás mennyezetű, fapadlós tanteremben a századelő elemi népiskoláinak vaskos padjai, taneszközei, térképei, színes faliképei fogadtak minket. (Mint megtudtuk, a pusztaszer-árpádhalmi iskola tantermében gyakran 80-100, hat-tizenkét éves gyermek zsúfolódott össze. Mi közel harmincan is jó l megtöltöttük a termet...) 
Az akkori és a mai kor iskolai rendje közötti különbséget jól szemléltette a tanító úr kezében felvillanó nádpálca (amely gyakran muzsikált), illetve a padokban történő elhelyezkedés kötöttsége is.
A „kicsengetésig” számos, ma már szokatlan feladattal és tanulási módszerrel találkoztunk, ketten még a fenyítést és a bocsánatkérést is „kipróbálhatták”...

A nap egyik igazi fénypontja a lovasbemutató volt, amelynek során eleink fegyvereivel, a lovas íjászattal és az egykori hétköznapi élettel összefüggő lovas játékokkal és gyakorlatokkal ismerkedhettünk meg. Sokunknak igazi csemege volt, amikor a végén a négylábúak egészen közelről bekukkantottak a nézőtérre.

Az utolsó kötött programunk során mindannyian kipróbálhattuk a félelmetes visszacsapó íjat, amikor is néhány nyílvessző ugyan kissé célt tévesztett, de a végére nem maradtak el a „10-es” találatok sem. Azért az mindenképpen tanulságos volt, hogy bizony nem is olyan könnyű kifeszíteni ezeket az íjakat..., és akkor még csak nem is vágtatott alattunk egy paripa.

A hazaindulás előtt a fiúk még lejátszották a visszavágót, majd kisvártatva buszra szálltunk, hiszen út közben Kecskeméten még „várt ránk” egy fagylaltozó, ahol az utazás egyhangúságát megszakítandó, segítettünk az esti készletkiürítésben.

Megérkezve Győrbe örömmel nyugtáztuk, hogy a nagy távolág ellenére sikerült fennakadások nélkül megvalósítani hazánk egyik legszebb történelmi emlékhelyéhez kapcsolódó kirándulásunk célkitűzéseit.

Marek Péter
Osztályfőnök


Kategória: